2021
Ref: SCART-2023-0107

Controverse in de wetenschapsklas. Een dialogische en cultuursensitieve aanpak om student-leerkrachten voor te bereiden op gevoelige thema’s

De Schrijver, Jelle ; Cornelissen, Eef ; Verschoren, Veerle ; Sermeus, Jan


published in VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 42 issue 4, pp. 95-102 (2021)

Abstract: Hoe reageer je als leraar op een leerling die twijfelt aan de evolutietheorie? Hoe kan je een hoogoplopende discussie over abortus ombuigen naar een constructief klasgesprek? En hoe ga je om met uitspraken van leerlingen die ingaan tegen je eigen overtuigingen en waarden? Lesgeven als leerkracht wetenschappen over thema’s zoals evolutietheorie, genetische manipulatie of (homo)seksualiteit kan gevoelig liggen. Om student-leraren hierop voor te bereiden ontwikkelen we een methodiek waarin de studenten uitgedaagd worden om na te denken over hun visie op wetenschap, maatschappij, onderwijs en de wisselwerking ertussen. We baseren ons hierbij op de principes van de filosofische en interculturele dialoog. Via twee try-outs in de secundaire lerarenopleiding van hogeschool Odisee in Brussel ontwikkelen we een methodiek die student-leraren via reflectie- en dialoogoefeningen uitdaagt om hierover een constructieve dialoog te leren voeren.


The record appears in these collections:
Royal Observatory of Belgium > Planetarium
Science Articles > Peer Reviewed Articles



 Record created 2023-02-02, last modified 2023-02-02


Files:
Download fulltext
PDF