000006331 001__ 6331
000006331 005__ 20230202124935.0
000006331 037__ $$aSCART-2023-0107
000006331 100__ $$aDe Schrijver, Jelle
000006331 245__ $$aControverse in de wetenschapsklas. Een dialogische en cultuursensitieve aanpak om student-leerkrachten voor te bereiden op gevoelige thema’s
000006331 260__ $$c2021
000006331 520__ $$aHoe reageer je als leraar op een leerling die twijfelt aan de evolutietheorie? Hoe kan je een hoogoplopende discussie over abortus ombuigen naar een constructief klasgesprek? En hoe ga je om met uitspraken van leerlingen die ingaan tegen je eigen overtuigingen en waarden? Lesgeven als leerkracht wetenschappen over thema’s zoals evolutietheorie, genetische manipulatie of (homo)seksualiteit kan gevoelig liggen. Om student-leraren hierop voor te bereiden ontwikkelen we een methodiek waarin de studenten uitgedaagd worden om na te denken over hun visie op wetenschap, maatschappij, onderwijs en de wisselwerking ertussen. We baseren ons hierbij op de principes van de filosofische en interculturele dialoog. Via twee try-outs in de secundaire lerarenopleiding van hogeschool Odisee in Brussel ontwikkelen we een methodiek die student-leraren via reflectie- en dialoogoefeningen uitdaagt om hierover een constructieve dialoog te leren voeren.
000006331 594__ $$aNO
000006331 700__ $$aCornelissen, Eef
000006331 700__ $$aVerschoren, Veerle
000006331 700__ $$aSermeus, Jan
000006331 773__ $$c95-102$$n4$$pVELON Tijdschrift voor Lerarenopleiders$$v42$$y2021
000006331 8560_ $$fjan.sermeus@planetarium.be
000006331 8564_ $$s196317$$uhttp://publi2-as.oma.be/record/6331/files/2021_deschrijver_Velon.pdf
000006331 8564_ $$s13291$$uhttp://publi2-as.oma.be/record/6331/files/2021_deschrijver_Velon.gif?subformat=icon$$xicon
000006331 8564_ $$s17721$$uhttp://publi2-as.oma.be/record/6331/files/2021_deschrijver_Velon.jpg?subformat=icon-180$$xicon-180
000006331 905__ $$apublished in
000006331 980__ $$aREFERD