000006567 001__ 6567
000006567 005__ 20240122121704.0
000006567 037__ $$aOUTRTLK-2024-0003
000006567 100__ $$aVerschoren, Veerle
000006567 245__ $$aEthisch en cultureel gevoelige onderwerpen in de les wetenschappen
000006567 260__ $$c2023
000006567 269__ $$c2023-02-04
000006567 520__ $$aHoe reageer je op een antivax’er in de klas? Hoe ga je om met een leerling die de klimaatopwarming ontkent? Hoe reageer je op de overtuiging dat technologie alle problemen van de mens zal oplossen?  De wetenschapsklas is steeds vaker een arena voor botsende opvattingen en wereldbeelden. Internationale studies geven aan dat het aansnijden van dit soort gevoelige en maatschappelijke thema’s in de wetenschapsles de openheid en motivatie van leerlingen voor wetenschappen vergroot. Maar inspelen op dit soort thema’s zonder confrontatie op te wekken ligt niet altijd voor de hand. In deze workshop reiken we u handvaten aan om in te spelen op gevoelige thema’s. Aan de hand van concrete voorbeelden reiken we concrete tips aan om confrontatie te vermijden en reflectie aan te zwengelen. We bieden leermateriaal bruikbaar in de klas om heikele thema’s te ontmijnen en de motivatie van jongeren voor wetenschap aan te zwengelen.
000006567 594__ $$aNO
000006567 700__ $$aSermeus, Jan
000006567 700__ $$aCornelissen, Eef
000006567 700__ $$aDe Schrijver, Jelle
000006567 773__ $$tVlaams congres voor leraars wetenschappen
000006567 8560_ $$fjan.sermeus@ksb-orb.be
000006567 980__ $$aOUTRTLK